Quantcast

I utvecklingen av Liljeholmen har många nya fastigheter uppförts. Nu föreslås en kontorshus från 1980-talet byggas ut till ett komplex som lägger grannhuset i skugga även under årets ljusaste månad. Förslaget genomförs trots stort motstånd från grannarna. Ärendet var uppe för beslut i Stadsbyggnadsnämnden den 11 juni 2026. (§ 22 Rosteriet 6 m.fl., Liljeholmen, Dnr 2024-00513-4.4.2)

Det stora motståndet i stadsdelen har i stadsbyggnadskontorets underlag reducerats till några få ord. Trots detta har kritiken nått politikerna. Kontorets förslag föll. Istället beslutade vänstermajoriteten (S, V, Mp) att den fortsatta planeringen ska avsett ett marginellt reducerat projekt. Majoriteten uttalade att byggnadsvolymernas möte med parkrummet studeras vidare och att särskild vikt bör läggas vid att trappa ner bebyggelsen mot parken för att skapa en mer varsam övergång till den gröna miljön och minska skuggning mot grannfastigheten för att minimera negativ påverkan på boendemiljön i de befintliga bostäderna.

Övriga partier var genomgående negativa till förslaget. Centern ansåg att alternativa utformningar eller en omfördelning av volymerna bör prövas för att minska påverkan på närboende. Därefter bör fördjupade sol- och skuggstudier samt dagsljusutredningar tas fram och ärendet redovisas för nämnden innan det går vidare till granskning.

Liberalerna menar att kontorsmarknaden för närvarande är mättad och stora delar av Marievik kommer i framtiden att bebyggas med kontor och arbetsplatser. Liberalerna anser därför att staden, marknaden och företagen inte förlorar något på att Rosteriet 6 och 8 förblir utan påbyggnad.

Moderaterna anser att fördjupade studier behöver genomföras avseende inte minst skala, höjder och solstudier i syfte att kunna ta fram ett reviderat planförslag som är bättre anpassat till den lokala miljön och som skulle innebära betydligt mindre olägenheter för kringboende. KD yttrade att de instämmer i det yttrande som Moderaterna gjort till protokollet (där detta är en sammanfattning).

Sverigedemokraterna menar att detta är ett känsligt ärende och måste hanteras med stor försiktighet gentemot de som drabbas av projektet. Boende vittnar om att deras synpunkter avfärdats i samband med samrådet. Detta trots att projektet i den form det har nu skulle medföra en kraftigt försämrad boendemiljö för grannarna. Det är viktigt att eventuella ombyggnationer och tillbyggnader görs i samspråk med de som bor intill. De flesta som bor där har gjort en stor investering för sitt boende som, om detta projektet genomförs, får en kraftig värdesänkning. Vi kan inte bidra till att staden hanterar medborgarna på ett sådant sätt. Som läget är nu känner många sig överkörda av ett kontor, en nämnd, en politisk majoritet som bortsett från deras synpunkter. En stor del av de 170 synpunkterna som inkom var från grannarna som i underlaget avfärdats med några få ord om skala och olägenhet. Vidare innehåller underlaget till beslut ett gott exempel på gröntvättning där byggnadskomplexet i illustrationerna fått gröna tak. Det är fullt möjligt att det av så kallade miljöskäl ska planteras gräsmatta där, men det är varken grönt eller skönt och absolut ingen tröst för grannarna till det stora kontorshuset. Det är oacceptabelt att boendemiljön i fastigheten mellan Rosterigränd och Liljeholmsgränd förstörs i den utsträckning som nu föreslås.
Liljeholmen har genomgått en kraftig utbyggnad och förtätning. Detta är ett av de få kvarvarande kontorshusen som nu föreslås byggas och byggas till. Jämfört med den nya stad som byggs i Liljeholmen blir det ett estetiskt framsteg att denna 80-talskontorsbyggnad byggs om. Däremot är detta en annan fråga än den kraftiga utbyggnad som nu föreslås. Vi kan godta en ombyggnad av den nuvarande fastigheten. När det gäller en utbyggnad är det mycket svårare. Huvudbyggnaden som föreslås få ytterligare tre våningsplan skulle göra om Rosterigränd till en plats utan solljus även under årets ljusaste månader. Att detta i kontorets underlag beskrivs som att Rosterigränd omgestaltas till ett mer fotgängarvänligt stråk som bättre ska knyta samman gata och park är en skönmålning av verkligheten. All ny volym kommer att påverka grannarna. Det är speciellt påtagligt på en plats där husen står så tätt som runt det stora flerfamiljshus som ersatte det gamla NUTEK-huset. Husen i söder närmast Trekantsparken benämnt hus C bör helt utgå. Den blockerar synen till Trekanten för alla grannar. Detsamma gäller den södra delen av hus D, dvs den byggnad som går rakt igenom komplexet. Istället för att byggas på bör dess södra del snarare sänkas jämfört med nuvarande byggnad. Däremot kan den huskroppen breddas västerut mot Trekantsvägen och på detta sätt få en ökad golvyta. Kvar står då de delar som ligger längst i norr. Där kan vi godta att höjden på hus D behålls. För att få ökad volym i bygget kan det uteblivna volymtillskottet delvis kompenseras genom att byggnaden som benämnd B, som går längs Lövholmsvägen få en högre höjd. Byggnaden benämnd A i planunderlaget må vara grönklassat men är ingen vacker skapelse. Den bör vara inkluderad i planeringen om det kan bidra till att få ekonomi i ett mindre bygge.

Partierna som vill bygga:

Vänsterpartiet logotyp
Röstade för
Socialdemokraterna logotyp
Röstade för
Miljöpartiet logotyp
Röstade för
Centerpartiet logotyp
Röstade mot
Liberalerna logotyp
Röstade mot
Moderaterna logotyp
Röstade mot
Kristdemokraterna logotyp
Röstade mot
Sverigedemokraterna logotyp
Röstade mot

Vad tycker du?

Röstade för
Röstade mot

Rösta för att se resultatet.

Håll mig uppdaterad om utvecklingen

Fler projekt i Hägersten-Älvsjö