Quantcast

Stadsbyggnadskontoret föreslår ett punkthus om 14 våningar som kombinerar bostäder med ett allmänt cykelgarage med cirka 300 platser. Cykelgaraget ska vända sig mot både Rosenlundsgatan och det gång- och cykelstråk som passerar genom Bergsgruvans park. I byggnadens bottenvåning skapas även möjlighet att ordna lokaler i anslutning till cykelgaraget. Ovanpå cykelgaraget skapas möjlighet att bygga cirka 80 nya bostäder, som avses upplåtas som hyresrätter. På taket uppförs teknikanläggningar och en pergola för de boende. Byggnaden får en hexagonal form för att anpassa sig till terrängen och för att skapa möjlighet till utblickar över parken från flera vinklar för att öka den upplevda tryggheten.

Ärendet behandlades av Stadsbyggnadsnämnden den 21 mars 2024.

Majoriteten (S, V, Mp) samt L och M röstade för att genomföra projektet. KD yttrade sig inte om projektet vilket tolkas som att de instämde i förslaget. Dessutom uttalade majoriteten att det är värdefullt att planen möjliggör cykelgarage med 300 cykelparkeringsplatser tillgängliga för allmänheten då detta underlättar ett hållbart resande. Den föreslagna trappan mellan Rosenlundsgatan och parken gör den senare mer tillgänglig. Byggnaden blir ett viktigt tillskott i en uppskattad och välbesökt del av Södermalm.

C röstade delvis för förslaget och lyfte dessutom fram hur viktigt det är att ha säkra cykelgarage samt att eftersom bebyggelsen är tänkt att utgöra en trio av polygonala byggnader på Södermalm tillsammans med Söder torn och Strato, bör byggnaden harmonisera bättre i höjd med dessa som är 80 respektive 72 meter höga.

SD motsatte sig förslaget med motiveringen att en initial diskussion om att täcka behovet av parkering för cyklar har landat i ett höghus. Ingen är förvånad att de boende i området står eniga emot att huset byggs i den höjd som nu föreslås. Ett högt hus på den aktuella platsen kommer att ligga mycket nära de existerande bostadshusen som ligger ovanpå Södra stationshallen. De boende i dessa husen kommer att få fönster mot en husvägg några meter bort där det nu är utsikt mot grönska. Vidare kommer parken norr om höghuset pga höjden att ligga i skugga under stor del av dagen. Området har också kulturhistoriska lämningar som naggas i kanten om det byggs på platsen. Den nuvarande cykelbanan/gångbanan och den intilliggande stenmuren är rester av Stockholms, och en av Sverige första järnvägslinjer, Södra Station till Saltskog i Södertälje. Då Södra stationsområdet övertäcktes med bostäder, vid 1980-talets slut valde staden att bevara denna rest av den gamla järnvägen. Nu riskerar ännu en bit av Stockholms historia att försvinna.

Så tycker partierna

Vänsterpartiet logotyp
Röstade för
Socialdemokraterna logotyp
Röstade för
Miljöpartiet logotyp
Röstade för
Centerpartiet logotyp
Röstade för
Liberalerna logotyp
Röstade för
Moderaterna logotyp
Röstade för
Kristdemokraterna logotyp
Röstade för
Sverigedemokraterna logotyp
Röstade mot

Vad tycker du?

Röstade för
Röstade mot

Rösta för att se resultatet.

Vill du göra mer?

Fler projekt i Södermalm